بنر وب چیست؟

بنر های تحت وب، یک نوع تبلیغات بازاریابی دیجیتال میباشند که در قالب یک تصویر گرافیکی با فورمت های استاندارد و ابعاد متفاوت، جهت نمایش در اینترنت از طریق وب سایت ها و یا اپلیکیشن های دیجیتال ارائه میگردند. این بنر ها معمولاً محتوای اطلاعاتی از خدمات و یا محصولات شما میباشند که مخاطب، پس از مشاهده ی آنها و در صورت جلب توجه، روی آن کلیک کرده و با این کلیک بر روی بنر، مخاطب به صفحه ی وبسایت دلخواه شما منتقل میگردد.

این نوع از تبلیغات همانند فرم قدیمی و چاپی تبلیغات بازاریابی همانند تراکت، پوستر و … میباشند، با این تفاوت که هزینه ی تمام شده برای این تبلیغات ارزانتر بوده و همچنین مخاطب تا مقصد دلخواه شما تنها یک کلیک فاصله دارد و به این ترتیب یکی از مهمترین نقش ها را در زمینه ی تبلیغات برای تبلیغ دهندگان ایفا میکند.

اطلاعات بیشتر در باره بنر وب
بنر وب
رسانه دیجیتال - هدر

هدر چیست؟

یکی دیگر از اشکال گرافیک دیجیتال، هدر میباشد. هدر در تحت لفظ به هر جزیی گفته میشود که جلوی باقی اجزا باشه. همانند تابلوی مغازه ها که بالا قرار میگیرند. در مبحث وب و طراحی وب هم هدر در واقع یک محل کد جهت درج اطلاعات تکمیلی وبسایت ها میباشد که معمولاً در ابتدای کدهای دیگر این پیکربندی قرار میگیرند.اما از نگاه کد ها که بگذریم و به سمت نگاه بصری و عمومی تر بیاییم، آن چیزی در مبحث گرافیک به عنوان هدر وبسایت بدان اشاره میشود، کدهای پشت پرده نیست، بلکه بالاترین بخش دیداری واقع در اکثر وبسایت هاست که نقشی همانند تابلوی مغازه را ایفا میکند.

بطور عمده از چهار شکل مختلف هدر در وبسایت های گوناگون استفاده میشود.

رایج ترین هدرها، استفاده از لوگو میباشد. در این دسته از هدرها، در بالاترین بخش وبسایت و معمولاً در یک سمت لوگوی برند صاحب سایت قرار گرفته و در بسیاری موارد در کنار و یا زیر آن شعار تبلیغاتی آنها قرار میگیرد. این نوع هدرف میتواند بصورت تنها و یا به همراه المان های تکمیلی همانند منو، اطلاعات تماس و یا شبکه های احتماعی، سبد خرید و یا مشخصات ورود کاربران، بخش جستجو و … بکار گرفته شوند.

نوع دوم و بسیار ساده ی هدر که معمولاً در بسیاری از وبلاگها مشاهده میشود، استفاده از یک تصویر زمینه ی تک رنگ و یا عکس میباشد که با متن، نام وبلاگ – وبسایت و شعار تبلیغاتی به طرز ساده ای روی آن درج شده است.

سومین نوع هدر که در ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، استفاده از هدر گرافیکی میباشد. در این نوع هدر، طراح گرافیست، با توجه به عرض و ارتفاع مشخص شده توسط صاحب وبسایت و همچنین با توجه به نوع فعالیت وبسایت، یک تصویر طراحی کرده که بعداً در قسمت بالایی وبسایت به نمایش در خواهد آمد. این تصویر میتواند ساده و یا با در نظر گرفتن المان های تکمیلی (منو، جستجو و …) طراحی گردد و معمولاً شامل لوگو، نام وبسایت و شعار تبلیغاتی درج شده در این تصویر میباشند.

و در نهایت نوع چهارم هدر که در این دو سه سال اخیر مورد استقبال زیادی قرار گرفته شده است، استفاده از اسلایدر ها به عنوان هدر میباشد. در این روش، بالاترین قسمت یک وبسایت، یک اسلاید که معمولاً در ابعاد تمام صفحه میباشد، قرار میگیرد که درون آن یک عکس (مانند تصاویر شرکت و یا کارکنان و یا محصولات و …) و یا یک نمایه ی گرافیکی قرار گرفته و نام شرکت، به همراه شعار، لوگو و اطلاعات تکمیلی و بعضاً همراه با المان های تکمیلی مانند منو، جستجو و … درون آن قرار میگیرند. این اسلایدرها میتوانند بصورت تک اسلایدر بوده و یا بصورت چندین اسلاید با حفظ نام شرکت، لوگو و … در تمامی آنها، باشد.

هدر دیجیتال 1
هدر دیجیتال 2

کاور چیست؟

کاور یا  جلد و پوشش، در واقع همان جلد محصولاتیست که مشاهده میکنیم. از جلد سی دی و دی وی دی گرفته تا جلد کتاب، جلد شکلات و … اما در مبحث رسانه دیجیتال و در جهت ارائه و یا تبلیغات محصولات، امکان استفاده از این کاورهای فیزیکی وجود ندارد. در نتیجه برای ارتقاع محصولات و یا خدمات، بخصوص در فروشگاه های اینترنتی، از تصاویر دیجیتال جهت نمایش و یا معرفی محصولات استفاده میشود.

این تصاویر ممکن است تصویری اسکن شده از جلد واقعی یک محصول باشد که معمولاً به علت محدودیت های کیفی چاپ مانند کیفیت بافت کاغذ، تراکم چاپ و همچنین کیفیت اسکنر، دارای کیفیت بسیار پایینتری نسبت به تصویر اصلی اولیه آنها میباشد و همچنین به علت وجود محصولات خارجی فراوان و نیاز به استفاده از تبلیغات متنی مختصر به زبان فارسی در کنار محصول، کمتر کسی از این روش استفاده میکند. و یا ممکن است این تصاویر توسط یک طراح برای شما طراحی شود.

به علت بالا بودن حساسیت تجاری این طرح ها در جذب اولیه ی نظر مشتری، فروشگاه های معتبر توجه خاصی به این کاورها نشان میدهند. طبیعیست که هر چند محصول فوق العاده ای داشته باشید، اما ظاهر بسته بندی و نمای آن زشت و یا منزوی باشد، شانس توجه مخاطبین به محتوای آن محصول به همان نسبت کاهش می یابد و بلعکس، هر چقدر نمای تبلیغاتی آن قوی، شیک و آراسته تر باشد، توجه اولیه ی مشتریان به آن محصول بیشتر میشود.

در نظر بگیرید محصولی با قیمت یکصد هزار تومان به محصولات خود اضافه نمودید. کافیست با پرداخت مبلغی بیشتر، به عنوان مثال ۱۰ هزار تومان بیشتر یک کاور با کیفیت طراحی بالاتر تهیه کنید. کافیست در هر ماه میزان فروش شما به واسطه ی این تفاوت طراحی در جلب نظر مشتری، یک واحد بیشتر شود تا نه تنها این تفاوت قیمت طراحی برطرف شود، بلکه سودی بیشتر به شما برساند.

در کنار کیفیت بالا در طراحی، انتخاب هدفمند تصاویر و متون برای نمایش محصولات نیز بسیار حائز اهمیت میباشد. لذا در ارائه ی توضیحات تکمیلی و تصاویر مناسب به طراح، به هیچ عنوان غفلت ننمایید.

ابعاد کاورها، بسته به نوع استفاده بسیار متغیر میباشند و هر فروشگاه و یا وبسایتی با توجه به نیازهای استاندارد خود، سایز مشخصی برای نمایش کاورها مشخص مینماید.

کاور دیجیتال

اسلاید چیست

در دنیای دیجیتال اسلایدها به لوح های نمایشی ای گفته میشوند که در خود اطلاعاتی اعم از عکس و یا متن دارند و با تعویض این اسلاید ها مجموعه ای از اطلاعات به مخاطب ارائه می گردد.

در مبحث طراحی وب، اسلایدر ها به صفحات نمایشی ای گفته میشوند که توسط وبسایت های تجاری، فروشگاهی، یا وبسایت های حرفه ای و … بکار گرفته میشوند.
به علت پویایی این اسلاید ها، از قدرت بالایی در جلب توجه مخاطب برخوردا میباشند به همین دلیل اکثر وب سایت ها معمولاً اعلان های مهم، مقدمه ی معرفی و یا تبلیغات خدمات اصلی خود را در قالب چند اسلاید شکیل و حرفه ای و در بالاترین قسمت صفحه ی وبسایت خود به نمایش در میآورند. و یا جهت نمایش مطالب زیاد در فضایی محدود در میان مطالب دیگر وبسایت استفاده میکنند.

اسلاید ها را میتوان به چهار دسته دسته ی کلی دسته بندی نمود

رابط کاربری چیست؟

در تکنولوژی اطلاعات، رابط کاربری یا User Interface به شکل ظاهر هر آنچه گفته میشود که برای تعامل بین نرم افزار یا دستگاه با انسان کاربر طراحی شده باشد که این موارد از کلید های روی ریموت تلویزیون گرفته تا یک کلید نرم افزاری ساده گسترده میباشد.
اما بحث سخت افزاری را که کنار بگذاریم، در مبحث دیجیتال و نرم افزاری، رابط کاربری شامل کلیدها، منوها، تصویر زمینه، کاراکترها و المانهای دیجیتال، باکس های پیام ها و بطور خلاصه هر آنچه که بصورت بصری با کاربر انسان در تعامل باشد گفته میشود که خود بر دو بخش میباشد.

رابط های تصویری:
این نوع از رابط توسط طراح گرافیست طراحی و بصورت عکس رندر گرفته میشود که در نهایت این عکس به همان شکل در نرم افزار و یا وب به کار گرفته خواهد شد. همانند برخی کلید های گرافیکی، اینفوگرافهای گرافیکی و …

رابط های تهیه شده توسط کدنویسی:
این نوع از رابط، ممکن است به سادگی یک حاشیه ی ساده با متن باشد، یا یک پراگرس بار منحصر به فرد که بسته به سادگی و یا پیچیدگی این رابط، نیاز به کدنویسی های ساده و یا پیچیده خواهند داشت.
اما بطور معمول، به دلیل نیاز به یک پارچه بودن و هماهنگی بین محیط های مختلف کاربری یک نرم افزار، تمامی اجزاء چه ساده و چه پیچیده، چه آنچه که با عکس خروجی گرفته میشود و چه آن موارد که با کدنویسی تولید میشوند، همگی توسط طراح در محیط نرم افزارهای گرافیکی طراحی و تولید میشود. این کار برای هماهنگی هر چه بیشتر بین اشکال، وزن، رنگ بندی و جایگیری صحیح هر المان صورت میگیرد و در نهایت کار برنامه نویس را که کاری بسیار پر زحمت، وقت گیر و پر هزینه میباشد را تا حد ممکن بهینه میسازد.

رابط کاربری دیجیتال
رابط کاربری دیجیتال
رابط کاربری دیجیتال رابط کاربری دیجیتال