بنر وب چیست؟

بنر های تحت وب، یک نوع تبلیغات بازاریابی دیجیتال میباشند که در قالب یک تصویر گرافیکی با فورمت های استاندارد و ابعاد متفاوت، جهت نمایش در اینترنت از طریق وب سایت ها و یا اپلیکیشن های دیجیتال ارائه میگردند. این بنر ها معمولاً محتوای اطلاعاتی از خدمات و یا محصولات شما میباشند که مخاطب، پس از مشاهده ی آنها و در صورت جلب توجه، روی آن کلیک کرده و با این کلیک بر روی بنر، مخاطب به صفحه ی وبسایت دلخواه شما منتقل میگردد.

این نوع از تبلیغات همانند فرم قدیمی و چاپی تبلیغات بازاریابی همانند تراکت، پوستر و … میباشند، با این تفاوت که هزینه ی تمام شده برای این تبلیغات ارزانتر میباشد  و همچنین مخاطب تا مقصد دلخواه شما تنها یک کلیک فاصله دارد و به این ترتیب یکی از مهمترین نقش ها را در زمینه ی تبلیغات برای تبلیغ دهندگان ایفا میکند.

بنر وب

 روش های تبلیغات بنری

تبلیغات بنری به طور عمده از به دو روش صورت میپیرند.

در روش اول، شما ابتدا وبسایت هایی که قصد تبلیغ در آنها را دارید مشخص نموده و سپس با مدیر هر وب سایت تماس برقرار نموده و پس از به توافق رسیدن از نظر مدت زمان نمایش یا تعداد کلیک، مکان نمایش تبلیغات و قیمت، بنر های خود را به همراه آدرس مقصد (آدرسی که پس از کلیک بر روی بنر، مخاطب به آن آدرس ارجاع میگردد) به مدیر وب سایت تحویل داده و مدیر  آن وبسایت بنر را در مکان مورد نظر قرار داده و به نمایش مخاطبین آن وبسایت در می آید.

روش دوم که بیشتر کارآمد میباشد، استفاده از یک شبکه ی تبلیغاتی است. در این روش، شما در یک یا چند آزانس تبلیغاتی آنلاین ثبت نام نموده، کمپین و بودجه ای برای تبلیغات خود در نظر میگیرید و پس ازقرار دادن بنرها در وبسایت آزانس مربوط، آن شبکه ی تبلیغاتی، اقدام به نمایش بنر های شما در وبسایت های متعدد مینماید.

 از ویزگی های بارز این نوع از تبلیغات، هدفمند بودن آن میباشد، چرا که اکثر این شبکه های تبلیغاتی، با توجه به نوع کار، کالا و یا خدمات شما، وبسایت هایی را جهت نمایش بنر های شما در نظر میگیرند که مخاطبین آن بیشترین پتانسیل تعامل با شما را داشته باشند. به عنوان مثال اگر کار شما تولید لباس های زنانه باشد، تبلیغات را بیشتر در وب سایتهایی قرار میدهند که به علت موضوعیت وبسایت، مخاطبین آن عمدتاً بانوان هستند. شما همچنین ممکن است این امکان را داشته باشید که ساعات خاصی را جهت نمایش بنرتان مشخص کنید و یا بعضاً با توجه به آی پی مخاطبین، بنر هایتان تنها برای افرادی در محدوده ی جغرافیایی خاصی به نمایش در بیاید.

تمام این امکانات از یک شبکه ی تبلیغاتی تا یک شبکه ی تبلیغاتی دیگر، متفاوت میباشد. جهت اطلاعات بیشتر و قبل از شروع کمپین تبلیغاتی خود، میتوانید با این شبکه ها تماس گرفته و از نجوه ی کار و چگونگی امکانات آنها اطلاع بیابید.

 فورمت های استاندارد بنر وب

 separator01

JPG |

این فورمت یکی از فورمت های استاندارد جهت نمایش در تمامی سیستم  های عامل میباشد که پر کاربرد ترین فورمت نمایش تصویر در اینترنت میباشد. این نوع فورمت جهت نمایش به هیچگونه نرم افزار و یا پلاگین اضافی نیاز نداشته و از سیستم رنگی سه رنگه RGB و سیستم رنگی چهار رنگ CMYK جهت چاپ بهره میبرد. این تصویر شامل یک فریم بوده و در نتیجه فاقد هر گونه انیمیشن میباشد.

از ویزگی های این این فورمت، حجم پایین و قابلیت تنظیم حجم نهایی فایل با توجه به کیفیت میباشد.

PNG |

این فورمت نیز همانند فایل های JPG قابل نمایش بر روی اینترنت بدون نیاز به پلاگین میباشد و بر خلاف تصاویر JPG کاهش حجم فایل ها بر اساس افت کیفی تصویر نیست، بلکه با تغییر پالت رنگی این عمل صورت می پذیرد. از ویزگی های بارز این فورمت، قابلیت شفافیت درصدی تصویر میباشد که آنرا از سایر فورمت ها جدا میکند. این قابلیت، به طراح این اجازه را میدهد که در بخش های دلخواه، از درصد شفافیت های مختلف برای جلوه بخشیدن به تصویر استفاده نماید. به عنوان مثال، در یک تصویر خودرو، طراح میتواند شیشه های خودرو را با شفافیت ۶۰% طراحی نماید که در صورت قرار گرفتن بر روی هر زمینه ای، در قسمت شیشه ها میتوانید ۴۰% رنگهای پشت شیشه را مشاهده کنید.

این فورمت نیز همانند JPG از سیستم سه رنگ دیجیتال استفاده کرده، از انیمیشن پشتیبانی نمیکند و تک فریم میباشد و بهترین گزینه جهت نمایش تبلیغاتی بدون انیمیشن میباشد.

GIF |

این فورمت همانند فورمت PNG از سیستم رنگی سه رنگه اما با محدودیت ۲۵۶ رنگ پشتیبانی میکند. همچنین از شفافیت ۰ و ۱۰۰% بهره میگیرد که تا حدی امکان ایجاد اشکال غیر مربعی را برای طراح ایجاد میسازد. (مانند بنر وب گوشه ای)

ویژگی بارز این فورمت، پشتیبانی از انیمیشن فریم به فریم میباشد که امکان ایجاد اطلاعات و یا جلوه های تصویری بیشتری را در یک فضای محدود فراهم مینماید. این فورمت نیز همانند دو فورمت قبلی، جهت نمایش در اینترنت نیازمند پلاگین های جانبی نمیباشد.

حجم فایل های این فورمت به سه عامل تعداد فریم های انیمیشنی، حجم انیمیشن و تعداد رنگ های مورد استفاده در پالت تصویر میباشد. برای همین حجم این بنرها از بسیار کم تا بسیار زیاد بسته به این سه عامل متغیر میباشد.

GIF نمونه بنر های

SWF|

 این فورمت، خروجی فایل های فلش بوده که بر خلاف سه فورمت قبلی، جهت اجرا نیازمند پلاگین فلش پلیر (Flash player) میباشد. تفاوت های زیادی بین این فورمت از فایل ها با سه فورمت قبلی هست. از بارزترین ویژگیهای آن میتوان به قابلیت استفاده از کد نویسی جهت اعمال دستورات بیشتر در قالب فایل، حجم بسیار پایین فایل برای انیمیشن های طولانی تر، قابلیت طراحی برداری جهت کاهش هرچه بیشتر حجم و افزایش کیفیت، سرعت پخش انیمیشن بالاتر و در نتیجه روانتر بودن انیمیشن ها و … اشاره نمود.  جذابیت منحصر به فردی که این فایلها در حجم های پایین میتوانند ارائه دهند، تاثیر بسزایی در جلب توجه مخاطب خواهد داشت.

از جمله ضعف های این فایل ها، نیازمند بودن آنها به پلاگین فلش پلیر بوده که درصد کمی از مخاطبین به علت نداشتن این پلاگین بر روی کامپیوتر خود ممکن است از دیدن آنها محروم شوند. همچنین برخی از وبسایت ها، به علت عدم داشتن امکانات کافی در سیستم مدیریت محتوای خود، از این فورمت پشتیبانی نمیکنند. اما تقریباً تمامی وبسایت های معتبر پشتیبانی کامل از این فورمت را صورت میدهند. همچنین لینک وبسایت مقصد (URL) بر خلاف سه فورمت بالا که بصورت برون سازی توسط مدیر وبسایت نمایش دهنده وارد میشد، در این فورمت، آدرس مقصد توسط طراح و بصورت درون سازی شده درون خود فایل قرار گرفته و جهت تغییر آن باید مجدداً به طراح مراجعه شده و فایل ویرایش شود.

 ابعاد استاندارد بنر وب

separator01

 

تا چندی پیش، به علت عدم وجود یک معیار استاندارد ثابت برای ابعاد بنرهای تبلیغاتی تحت وب، بیش از ۲۵۰ سایز مختلف بنر در وبسایت های گوناگون به کار میرفت که مشکلات زیادی همچون عدم هماهنگی ظاهری وب سایت های گوناگون، دردسرها و هزینه های فراوان برای صاحبان تبلیغات جهت تهیه ی بنر های مناسب جهت نمایش در وبسایت های مختلف و… را بوجود می آورد. از این رو، دیوان تبلیغات تعاملی (IAB) استانداردی برای بنر وب تدوین نمود که این ابعاد را به ۱۸ سایز مختلف در سه دسته جهت برآوردن نیاز های گوناگون محدود نمود و اکثر وبسایت های معتبر و تقریباً تمامی وبسایت های آمریکای شمالی و اروپایی، این استاندارد را در وب سایت هایشان بروز رسانی نمودند و در حال حاضر تقریباً تمامی وبسایت هایی که برایمان آشنا هستند از این ابعاد پشتیبانی میکنند.

در جدول مقابل میتوانید این ابعاد را مشاهده بفرمایید.

 بنر وب های چهار ضلعی و پاپ آپ

عرض (پیکسل) ارتفاع (پیکسل) نسبت ارتفاع به عرض
۳۰۰ ۲۵۰ ۱٫۲ به ۱
۲۵۰ ۲۵۰ ۱ به ۱
۲۴۰ ۴۰۰ ۰٫۶ به ۱
۳۳۶ ۲۸۰ ۱٫۲ به ۱
۱۸۰ ۱۵۰ ۱٫۲ به ۱
۳۰۰ ۱۰۰ ۳ به۱
۷۲۰ ۳۰۰ ۲٫۴ به ۱

 بنر وب های پرچمی و دکمه ای

عرض (پیکسل) ارتفاع (پیکسل) نسبت ارتفاع به عرض
۴۶۸ ۶۰ ۷٫۸ به ۱
۸۸ ۳۱ ۲٫۸۴ به ۱
۲۳۴ ۶۰ ۳٫۹ به ۱
۷۲۸ ۹۰ ۸٫۰۹ به ۱
۱۲۰ ۹۰ ۱٫۳۳ به ۱
۱۲۵ ۱۲۵ ۱ به ۱
۷۲۸ ۹۰ ۸٫۰۹ به ۱
۱۲۰ ۶۰ ۲ به ۱

 بنر وب های آپارتمانی (آسمان خراش Skyscraper)

عرض (پیکسل) ارتفاع (پیکسل) نسبت ارتفاع به عرض
۳۰۰ ۶۰۰ ۲ به ۱
۱۶۰ ۶۰۰ ۳٫۷۵ به ۱
۱۲۰ ۶۰۰ ۵ به ۱